Hur klarar ni er ekonomiskt som ensamstående föräldrar?

Bra av er att outa räntorna - det är säkert många här som nu inser vad de kan förhandla/omförhadla mot. Borde skapa “Ekonomitråden” och flytta in alla såna inlägg i. För lets face it, det är en stor fråga när man skiljer sig.

@Johan40, jag är väl antagligen en dumskalle som det förefaller, men jag tänkte inte, faktiskt aldrig, att en persons aktuella räntenivå skulle vara en väl förborgad hemlighet :see_no_evil:

Nej varför skulle det vara det? Jättebra att alla berättar va de har för nivåer som i “räntekartan”. Sätter press på bankerna bara :slight_smile:

Det är ingen tävling liksom, alla vill ju bara ha ett drägligt liv

1 gillning

De bästa ränteförhandlingarna jag haft med banken är när nån kompis med samma bank gett mig en kopia på dennes ränta - bankpersonalen brukar börja yra om banksekretess eller nått :smile:De lever på att folk inte ska prata med varandra.

1 gillning

(fortsetter der jeg slapp :roll_eyes) ikke kan jobbe mer enn 100% i stat/kommune, overtidsbetalt gis ikke. Jobber ekstra 1-2 ganger i uka for å få litt ekstra.

Precis, och ju mer information och kunskap desto större chans… :+1:

Vet inte om jag missförstår dig, kanske är det en språkförbistring… men menar du att du som statligt/kommunalt/landstingsantställd (om det nu finns landsting i Norge) inte kan jobba övertid och få betalt för det?

Jeg jobber i Utdanningsetaten i Oslo kommune, og tidligere kunne man ta seg jobb på institusjoner for handikappede/innenfor psykiatri eller alders- og sykehjem i helgene og tjene litt ekstra. En mann gikk til sak mot kommunene og krevde overtidsbetalt for jobbing i helger da han hadde 100% jobb i uka. Han vant frem og kommunen måtte betale. Da ble det bestemt at man ikke kan jobbe mer enn 100% i kommunen. Et alternativ er å jobbe i nabokommunen, da blir man ikke ansatt over stilling. Ga dette mening? :slightly_smiling_face:

Mhmmm… jag tror det, @Atrax :grinning:

Ble jo satans god lønning med ekstra betalt etter kl.17, deretter etter kl.22 (tror jeg) og det er nattillegg og tillegg for helg (med forbehold om at jeg tar feil, men det er flere tillegg). Alt dette plusset på timesbetalt for overtid som er pluss 100% av lønn. Ikke aktuelt for kommunen.

Jag har en god vän som bor i Norge sedan 20 år eller nåt sådant!
Han brukar berätta för mig om alla regler som finns i Norge! Det är svårt att hänga med men det verkar som att staten vill ha in skatt för nästan allt!

Däremot så verkar ni ha ett mycket mycket bättre skyddsnät där än här!
Fullt betalt om man sjukskriver sig - från första dagen!

Här i Sverige så får vi ju inte en spänn den första dagen vilket såklart gör att människor jobbar fast dom är sjuka!

Märkligt egentligen mtp. de gigantiska inkomster :ocean: som Norska staten har, alldeles frånsett skatteintäkterna av sina egna medborgare :wink: Men de är väl rädda för inflationsökning och löneglidning kanske…

Vad jag har hört så är situationen i skolorna osv inte alldeles så bra om man skulle kunna tro mtp de förutsättningar som Norska staten har att sörja för en god skola osv. Skolbarnen har väl inte ens fri skollunch utan måste ha smörgåspaket med sig hemifrån, eller kanske är jag helt fel underrättad… ber om ursäkt isf.

Haha, Sorgsen-man, det er snart skatt på å betale skatt :grin:
Jeg jobber på en ungdomsskole, og helt riktig, elevene må ha med matpakke eller de kan kjøpe noe i kantina. Kantine fikk vi for 2 år siden, og vi måtte grine oss til den, skammelig! Andre land klarer fint å tilby et varmt, næringsrikt måltid til ALLE elever for en billig penge for foreldrene, bare ikke Norge. Vi er opptatt av å redde resten av verden, vi. En kantine som i Sverige (og i Frankrike som jeg kjenner godt) vil hjelpe elevene på flere punkter, også foresatte som ikke har råd til å la barna kjøpe i kantina.
På den andre siden, når det gjelder sykepenger fra første dag så har vi et system det har vært enkelt å utnytte. Det er blitt innstramminger med tett oppfølging og krav til den sykemeldte under en lengre sykdomsperiode. Denne modellen kan ikke vare, den koster samfunnet for mye. Gi ungene våre forutsetning til å klare skolehverdagen, og gi 70-80% av lønnen istedet for full lønn der det er forsvarlig, må være behovsprøvd. Det vil også gavne enslige foreldre.
Ser at jeg ble litt ivrig og skrev meg litt bort her, beklager dette :pensive:

1 gillning

Uppväxt med ensamstående mamma. Ingen lyxtillvaro men hon kunde ändå skrapa ihop så att vi hade det bra.

Det har jeg også, så er vant til å klare meg på lite og finne glede i det jeg har. Og ikke minst ta vare på det jeg har; pusse og impregnere sko, sy i en knapp om den faller av, impregnere yttertøy. Det har jeg lært gutta mine, har vært mest alenemor for dem.
Jeg har veldig sansen for et kinesisk ordtak (selv om jeg ikke er fornøyd med Kina nå): “Å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle”.

1 gillning

Ränta på 1,16% tack vare ett x som verkligen kunde förhandla. Får se vad de blir när man ska göra det själv. … :cold_sweat:

Shit vilken.bra ränta. Fick 1.56…

Fantastiskt bra :grinning::ok_hand::raised_hands:

Kanske skulle ni tillsammans (eller han om det nu är han som är en bra förhandlare) kolla hur lågt han kan komma ner med räntan på bundna lån. Räntan kommer ju enligt alla förståsigpåare att börja stiga runt årsskiftet… kan bli kännbart om man står ensam på lånen och har små marginaler. Nackdelen är ju att gapet mellan rörlig och bunden ränta känns väldigt hög, så jag har själv allt på rörligt.

Men är ditt x en fena på att förhandla fram bra villkor så kanske det är något att överväga för att räntan inte kommer att ligga kvar på dagens nivåer så värst länge till är nog alla överens om. Men som sagt, har du bra marginaler så är det kanske inget att överväga för dig/er :+1:

Jag har ett lån att lägga om i januari, hoppas inte att räntan sticker iväg! :frowning:

1 gillning

Jag gick till kommunens budgetrådgivare. Kommer att gå back som det ser ut nu. Hoppas ändå på att jag finner en väg framåt med huset kvar.

2 gillningar